Від чого залежить перелік житлово-комунальних послуг, що надаються споживачу?

1182150941_64_img_2300І ще раз торкнемося цієї болючішої теми про комунальні послуги, їх якість та оплату, не зважаючи на те, що це питання було розглянуто неодноразово, а  наші читачі вже навчились писати претензії, вимагати перерахунку за недоотримані послуги, та прискіпливо вдивлятись в умови договору, дана тема продовжує бути актуальною. Тож пропоную розібратись, чому ми оплачуємо регулярно, а послуги отримуємо – як вийде.

І так, не даром кажуть, — щоб зрозуміти різницю, її треба відчути. Тож проживши кілька  років в Стаханові в типовому многоквартирному домі, потрапивши в Донецьку шикарну новобудову, яка містить шикарну розвинуту  інфраструктуру, і більш нагадує маленьке затишне містечко. Мене дуже вразив перш за все дитячий майданчик, площа, по-друге — чистота і порядок. Батьки не хвилюються за дітей які граються на шикарному охайному, та кольоровому майданчику, в фойє вас зустріне привітна жінка, є де розмістити велосипеди, коляски та інше, і ніхто не хвилюється, що це хтось може взяти, або «позичити».

Нам про таке навіть і не мріяти, але із розмови з власниками квартири в новобудові, вони підкреслили, що  всі місця загального користування прибрані, біля будинку квітнички, заметено-полито. Упродовж п’яти років працюють одні і ті ж самі люди, які дбають про затишок та чистоту на території будинку, всі привітні та усміхнені.

Єдиний недолік конкретно в цій новобудові — виходить зависока квартплата. Особливо платіжка лякає, коли снігом замітає і на підмогу викликають важку техніку, або поливати газони. Бо це додаткові витрати.

В нашому ж випадку, змінюються ЖЕКі, їх форми власності, назви, розрахункові рахунки, вони навчились користуватись послугами колекторів та надсилати погрози, але ми, як споживачі даних послуг, не відчули на собі поліпшень. В свою чергу ціна на утримання прибудинкової території щороку змінювалася, а комфорту ставало все менше і менше.

Дахи течуть, сміття навалене біля кожного дому, не кажучи вже за освітлення та стан під’їздів, а про дитячі майданчики годі і мріяти, наші діти граються в щедре оздоблених б/у автомобільними шинами та пластиковими пляшками територіях, які є майже біля кожного дому. І таке дитинство є вже давньою реальністю наших дітей., тож естетичних понять від них можна не чекати.

Комунальники кажуть, що нікому працювати, та не має за що проводити ремонти, окрім того, є велика заборгованість населення, яке не сплачує послуг.

То що ж розглянемо більш детально, що входить у поняття «плата за обслуговування будинку», або, як ми це ще за звичкою називаємо, «квартирна плата»?

Послуги з утримання житла, які мають надаватися мешканцям в обов’язковому порядку

1. Прибирання прибудинкової території.

2. Прибирання сходових кліток.

3. Вивезення побутових відходів (збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення).

4. Прибирання підвалів, технічних поверхів та покрівлі.

5. Технічне обслуговування ліфтів.

6. Обслуговування систем диспетчеризації.

7. Технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем: гарячого та холодного водопостачання; водовідведення; теплопостачання; зливової каналізації.

8. Дератизація.

9. Дезінсекція.

10. Обслуговування димовентиляційних каналів.

11. Технічне обслуговування та поточний ремонт систем протипожежної автоматики та димовидалення, а також інших внутрішньо-будинкових інженерних систем у разі їх наявності.

12. Поточний ремонт конструктивних елементів внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, теплопостачання та зливової каналізації і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження, розміщених на закріпленій в установленому порядку прибудинковій території (в тому числі спортивних, дитячих та інших майданчиків).

13. Поливання дворів, клумб і газонів.

14. Прибирання і вивезення снігу, посипання частини прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду, протиожеледними сумішами.

15. Експлуатація номерних знаків на будинках.

16. Освітлення місць загального користування і підвалів та підкачування води.

17. Енергопостачання ліфтів.

18. Періодична повірка, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку води та теплової енергії, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки.

Інші послуги, як-от полив газонів тощо, надаються, а отже, і оплачуються тоді, коли мешканці будинку проголосують за це на зборах.

 

Як розраховується плата за житлово-комунальні послуги?

Частиною другою статті 16 Закону «Про житлово-комунальні послуги» (далі — закон) встановлено, що перелік житлово-комунальних послуг, що надаються споживачу, залежить від рівня благоустрою відповідного будинку (споруди).

Відповідно до статті 32 закону розмір плати за утримання будинків і споруд та прибудинкових територій встановлюється залежно від капітальності, рівня облаштування та благоустрою.

У свою чергу, згідно з пунктом 2 Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 01.06.2011 N 869 (далі — порядок), зазначені послуги повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього порядку.

Плата за утримання будинків і споруд та прибудинкових територій розраховується з огляду на розмір тарифу та загальну площу квартири (житлового приміщення).

Зазначений перелік налічує 18 послуг, які мають надаватися для належного утримання та збереження житлового фонду.

Якщо власниками квартир як співвласниками багатоквартирного будинку прийнято рішення щодо, як приклад, самостійного прибирання сходових кліток і забезпечення їхнього належного санітарного стану, вважаємо за можливе виключення зазначеної послуги з тарифу на утримання будинку у встановленому Законом порядку.

 

Чи часто треба мити сходові клітки?

Правила утримання жилих будинків та прибудинкових територій (далі — правила), затверджені наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 N 76 та зареєстровані в Мін’юсті 25.08.2005 за N 927/11207, визначають порядок надання послуг з утримання жилих будинків та прибудинкових територій. Так, відповідно до пункту 3.5.11 Правил поливання тротуарів має проводитися в міру необхідності. Рекомендовану періодичність поливання тротуарів у залежності від класу тротуарів наведено в таблиці 3.2 правил.

Скільки разів на місяць чи на рік двірник має мити сходові клітки?

У додатку 1 до Рекомендованих норм часу та норм обслуговування для робітників і виробничого персоналу, зайнятих утриманням житлового фонду, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 04.08.1997 N 59, наведено приклад розрахунку чисельності робітників для прибирання сходових площадок і маршів в житлових будинках, в якому визначено, що миття сходових площадок і маршів повинно виконуватися з періодичністю виконання 24 рази на рік.

 

Що зашифровано у рядку «утримання прибудинкової території»

Переліком послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, який є додатком до Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 01.06.2011 N 869 не передбачено послуги «утримання прибудинкової території». Натомість до зазначеного переліку послуг включено, зокрема, такі послуги:

— прибирання прибудинкової території;

— поливання дворів, клумб і газонів;

— прибирання і вивезення снігу, посипання частини прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду, протиожеледними сумішами.

 

Що таке «миття сміттєвих контейнерів»?

Механізм надання суб’єктами господарювання незалежно від форми їх власності послуг з вивезення побутових відходів визначено постановою Кабінету Міністрів від 10.12.2008 N 1070 «Про затвердження Правил надання послуг з вивезення побутових відходів» (далі — правила), йдеться в листі Мінрегіонбуду. Відповідно до пункту 3 правил власники або балансоутримувачі житлових будинків, земельних ділянок укладають договори з особою, яка визначена виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, та забезпечують роздільне збирання побутових відходів. Договір про надання послуг укладається відповідно до типового договору, наведеного у додатку 1 до правил (далі — договір). У договорі зазначається перелік послуг, які виконавець надає споживачеві. Крім того, договором передбачено, що споживач зобов’язаний утримувати контейнери відповідно до вимог санітарних норм і правил, а виконавець має право вимагати від споживача належного санітарно-технічного стану контейнерів та контейнерних майданчиків, що перебувають у його власності.

 

Як можна вплинути на комунальників? 

Відповідно до статті 19 Закону «Про житлово-комунальні послуги» (далі — закон) відносини у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.

Кабінетом Міністрів постановою від 20.05.2009 N 529 затверджено Типовий договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Відповідно до статті 18 закону у разі порушення виконавцем умов договору споживач має право викликати його представника для складення та підписання акта-претензїі споживача, в якому зазначаються строки, види, показники порушень тощо.

Згідно з пунктом 5 частини першої статті 20 закону споживач має право на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості в порядку, визначеному договором або законодавством.

Порядком проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненадання або надання не в повному обсязі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів від 11.12.2013 N 970, визначено механізм проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненадання або надання не в повному обсязі.

 

Як мешканці будинку можуть перевірити надання послуги «прочищання вентиляційних шахт»?

В офіційній відповіді міністерства повідомляється, що відповідно до статті 9 Закону «Про житлово-комунальні послуги» (далі — закон) контроль за дотриманням стандартів, нормативів, норм, порядків і правил у сфері житлово-комунальних послуг здійснюють центральні органи виконавчої влади та інші уповноважені на це органи виконавчої влади, а також органи місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень. Зазначені вище органи можуть залучати до своєї роботи на громадських засадах представників органів самоорганізації населення та членів правлінь об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних кооперативів, молодіжних житлових комплексів тощо.

Результати перевірок відповідності дотримання стандартів, нормативів, норм, порядків і правил у сфері житлово-комунальних послуг та висновки, отримані в результаті роботи комісій, які створені з ініціативи або за участю органів місцевого самоврядування та/чи органів самоорганізації населення та членів правлінь об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних кооперативів, молодіжних житлових комплексів тощо, мають, безперешкодно надаватися для ознайомлення цим представникам за їхнім зверненням.

 

Отож, друзі, такі справи. Думаю, наші комунальники за половину перелічених послуг навіть і не чули, а як що ми їх питаємо, або просимо виконати свою роботу, нам наголошують – договором не передбачено. Таким чином мною лише було озвучено, що повинно бути, але без реорганізації даних обслуговуючих підприємств, нам не обійтись.

 

З надією на краще, та Повагою Галкіна Н.М.

Стаnтя підготована з використанням

«Урядовий кур’єр»

N 46, від 13 березня 2014 р.

 

 

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте, как обрабатываются ваши данные комментариев.